donderdag 16 oktober 2014

Literatuurgeschiedenis

Literatuurgeschiedenis

Deze opdrachten heb ik samen gemaakt met Eva Metz en Aimée van Zelm, behalve de opdracht waarbij je moest vertellen waarom Vondel, Huygens en Hooft nu nog steeds belangrijk zijn.

Joost van den Vondel

o   17 november 1587 Keulen – 5 februari 1679 Amsterdam
o   Beroemdste schrijver gouden eeuw
o   Hij kwam uit protestants milieu, maar koos in 1640 voor het katholicisme

1. Noem ten minste twee redenen waarom Vondel al in zijn eigen tijd te boek stond als ‘de grootste schrijver’.

1. Vondel heeft veel gebeurtenissen uit de Gouden Eeuw becommentarieert.
2. Hij koos vaak duidelijk voor een partij, wat af en toe zorgde voor ophef. Daardoor werd zijn naam bekend.

2. Leg uit hoe het kon dat een beroemd auteur als Vondel geldproblemen had, terwijl hedendaagse beroemde auteurs gemakkelijk van hun pen kunnen leven.

Toen Vondel kousenhandelaar was verdiende hij goed. Maar toen ging hij failliet en kreeg hij een baantje bij de Amsterdamse Band van Lening. Nu verdiende hij niet zo veel en ook kochten er niet veel mensen in die tijd boeken waardoor hij er niet van kon leven.

3. Zoek zelf achtergrondinformatie bij het gedicht Het stockske.

a. Welke gebeurtenis wordt hier door Vondel beschreven?
    Er wordt hier een gebeurtenis ui 1619 beschreven. In dit jaar werd
    het leven van Johan van Oldenbarnevelt, een raadspensionaris van de Staten-Generaal beëindigd.

b. In het gedicht wordt het stokje aangesproken alsof het een persoon is: waarom gebruikt Vondel deze techniek?
   Vondel gebruikte metaoren om personen en gebeurtenissen uit de werkelijkheid uit te drukken in personages.

c. Welke boodschap wilde hij met het gedicht geven?
    Dat een andere partij schuld had.

d. Kun je het stokje tegenwoordig nog ergens bekijken?
    Ja, dit kan in het Vondel-museum te Amsterdam.

Christiaan Huygens

o   14 april 1629 Den Haag – 8 juli 1695 Den Haag

Opdracht 1


Onderzoek via allerlei naslagwerken, maar zeker ook via internet, het komische toneel van de zeventiende eeuw. Geef de namen van auteurs, stukken, uitgevers en verschijningsdatum. Vermeld je zoekstrategie. Zorg voor een lijst van minimaal tien stukken. Het doel is een uitputtende opsomming van alle stukken die bij het komisch toneel horen. Omschrijf daarbij wat jij tijdens jouw onderzoek onder komisch toneel hebt verstaan. (soms kan het zijn dat er maar een of een paar uitgevers staan. Dit komt omdat een aantal stukken door dezelfde uitgever zijn uitgegeven. Van een aantal stukken is de uitgever niet zeker bekend.)

Auteur
Stukken
Datum
Uitgeverij
Gerrit Hendricxsz van Breughel
- Cupido's Lusthof einde van amoureuse Boogaert
-Boertige kluchten
1613

1613
Cloppenburch

voor L. E. Bosch
Jan Janzsoon Starter
- Wthegheven by de Nederduytsche Academi
- Timbre de Cardone
1618

1618
Friesche Lusthof


Johannes Frederik Haverman
-W.D. Hooft en zijne kluchten
1895
‘s Gravenhage
Abraham Bormeester
-A. Bormeesters Zijtje Fobers
1647
Alleen gedrukt voor de liefhebbers, na de orginele kopie.
Pieter Bernagie
- De Huwelyken Staat
- De belachelyke Jonker
- Het studente-leven
1684
1684
1684



Jillis Noozeman
-Lichte Klaartje
-De berooide student
-Bedrogen dronkaard
1645
1650
1650
Bert Bakker

Willem Godschalck van Focquenbroch
-De verwarde jalousy, Blyspel
-Klucht van de weyery
-Klucht van Hans Keyenvresser
-Thalia, of geurige sanggodin
1663
1665
1665
1665
Willem Godschalck van Focquenbroch
Thomas Assselijn
-De kwakzalver
1692
Van Gorcum
Ysbrand Vincent
-Pefroen met het schaapshoofd
-Det leevendige doode
1691
1716
Uitgeverij Te Amsterdam
Pieter de la Croix
-De meid juffrouw
1685
Zomer&Kreuning
Willem Ogier
-Droncken Heyn
-Dit spook
-De gramschap
-Haet en Nydt



1742
A Olofzen in de Gravestraat in ’t Wit gekroont Musiek-boek
Joan de Grieck
-Het Brussels klucht tooneel
1700
Bert Bakker
Constatijn Huygens
-Trijntje Cornelis
-Zedeprinten
-De uytlandighe herder
-Zee-straet
1657
1624
1623
1667
Prometheus/Bert Bakker
Gebrand
Adriaanszoon Bredero
-De klucht van den Molenaer
-De klucht van de koe
-Symen sonder Soeticheydt
-Den Molenaar
1613
1612
1619
1613
Meulenhoff
Zutphen
Zutphen

Samuel Costers Teeuwis de Boer
-Isabella
-Boereklucht
-Duytsche Academi
-Warenar
1612
1612
1619
1617
De Arbeiderspers
De Arbeiderspers


Pieter Langendijk
-Don Quichot op de Bruiloft van Kamacho
-De zwetser
-Het wederzijdse huwelijksbedrog
-Quincampoix of de windhandelaars
1711

1712
1713
1720

Thieme Zutphen

Malmberg Den Bosch
Uitgeverij Taal & Teken
By de erven.
Gerit Komrij
- Ik heb goddank twee goede longen
- Fabeldieren
-Averechts
-Tutti-frutti
1971

1975
1980
1972
Meulenhoof

De Harmonie
De Arbeiderspers
De Arbeiderspers
Gerard Reve
-Terugkeer
-Tien vrolijke verhalen
-Commissaris Fennedy
-De taal der liefde
1940
1961
1962
1972
Uitgeverij Conserve
Van Oorschot
Van Oorschot
De bezige Bij







Zoekstrategie: wij hebben gebruik gemaakt van het internet, voornamelijk van de informatie die op literatuurgeschiedenis.nl staat.

Komisch toneel: word ook wel blijspel genoemd. Het is een theaterstuk met als doel het publiek te amuseren en vermaken.

Opdracht 2


Leg uit wat een puntdicht is en geef twee voorbeelden uit het werk van Huygens

Een puntgedicht is een heel kort gedichtje, een snel gedichtje met een geestige gedachte. Twee voorbeelden uit het werk van Huygens zijn ‘Drucker’ en ‘Quacksalver’.

Drucker.
Van 'tKeiserlicke Hof tot de Schaepherders Kluijs
Tracht ijeder vred' en vreughd en vrijheit te gewinnen;
Ick ben de man alleen van averechtse sinnen,
Die staegh om perssing en om druck wensch in myn huijs

Quacksalver
Ick steeck mijn' stouten voet in der Doctoren Schoen,
En danss'er met voor 'tvolck, soo dat het oude seggen
Door mijn' vertieringen licht is om wederleggen:
Wat dunckt u, Boeren, is 't met seggen niet te doen?

Opdracht 3


Schrijf twee originele puntdichten

Gedicht 1:

Volgroeiing
Daar sta je dan;
Groot en volgroeid;
Als een echte volwassen man;
Met een slimme kop;
En een hart van goud;
Alsof mijn broer nooit veranderd is;
En de tijd gewoon heeft stil gestaan.

De gedachte van dit gedicht is, is dat je veel van je bijvoorbeeld, in dit geval, van iemand kan houden.

Gedicht 2:

Tijd
Zo sluw als een vos:
Telkens weer een seconde voorbij
Nooit meer het oudste;
Nooit meer het jongste;
Tijd tikt, gaat verder;
Net als het leven.

Dit gedicht gaat over de tijd; over dat er dingen voorbij gaan en dat je moet genieten, want tijd vliegt, gaat heel snel.

Pieter Corneliszoon Hooft

o   16 maart 1581 Amsterdam – 21 mei 1647 Den Haag

1.Wat waren de belangrijkste ideeën die Hooft met zijn werk wilde 
   uitdragen? Noem er drie.

1. Hooft wilden duidelijk maken dat het landsbelang boven eigen belang stond en dat de ondergeschikte goed moet worden behandeld.
2. Hooft wilde dat Nederland ook de kunst van de renaissance zou gaan leren kennen. Daarom focuste Hooft op de modernisering van de Nederlandse literatuur toen hij terug kwam van Italië en Frankrijk naar Amsterdam.
3. Hij had ook vooral humanistische ideeën

2. Lees het Deuntje, op deze pagina, dat begint met ‘Als Jan Sijbrecht zou belezen’.

a. Omschrijf kort (in maximaal 100 woorden) de rol van Jan en de rol van Sijbrecht in dit lied.

De rol van jan: hij is verlieft op Sijbrecht, alleen Sijbrecht gelooft hier niet 
helemaal in.
De rol van Sijbrecht: ze is een voorbeeld hoe je je niet zou moeten 
gedragen in een relatie. Ze is erg dominant en maakt misbruik van de wil 
van Jan door een relatie te krijgen. Ze mishandelt Jan en zegt dat hij haar
moet verdragen, als hij echt Reine Liefde voor haar heeft.


b.  Leg uit wat Jan en Sijbrecht bedoelen met de refreinregel ‘Reine liefd’ kan niet vergaan’.

     Dat pure liefde niet vergaat.

3. Ga naar http://home.hetnet.nl/~corpetrus/dichters/FrancescoPetrarca.htm en lees sonnet 134 en sonnet 292.

a. Vergelijk deze sonnetten met ‘Mijn lief, mijn lief, mijn lief’ van P.C. Hooft, dat in het Terzijde bij deze pagina (Hooft op vrijersvoeten) is opgenomen). Zie je overeenkomsten of verschillen?

1. Ze rijmen op de zelfde manier.
2. De onderwerpen van de sonnetten gaan bijna altijd over liefde. En het verdriet en de pijn omdat het vaak onbereikbare liefde is.
3. De sonnet van Hooft is geschreven uit twee perspectieven, de bovenstaande sonnetten zijn geschreven vanuit één perspectief.

b. Voldoen de sonnetten aan de algemene regels die op de literatuurgeschiedenispagina ‘Revolutie in de Nederlandse literatuur’ gegeven worden? Geef argumenten voor je antwoord.

1. Sonnet: een veertienregelig gedicht. Het heeft 4 coupletten, van 4, 4, 3, 3 regels. De inhoud heeft een wending , vaak na de achtste versregel. Een sonnet was origineel en individualistisch, je kon er je gevoelens mee uiten.
2. De sonnetten voldoen aan de algemene regels, want ze hebben 14 regels en een wending in de inhoud.

Vondel, Huygens en Hooft nu

Leg uit waarom Vondel , Huygens en Hooft nog steeds interessant gevonden worden binnen de Nederlandse literatuur. (150+ woorden in goed Nederlands)

Inmiddels zijn we bijna drie eeuwen verder, en nog steeds worden de namen Vondel, Huygens en Hooft gebruikt . Daarbij kun je ze regelmatig tegenkomen (De P.C. Hooftstraat en het Vondelpark in Amsterdam bijvoorbeeld).

Aangezien deze mensen een hele tijd geleden leefden, kun je de indruk krijgen dat het onbegrijpelijke en veel te ouderwetse werken zijn. Echter, het zijn wel drie schrijvers die een grote invloed hebben gehad op de Nederlandse literatuur (als er na een paar eeuwen je naam nog steeds genoemd wordt, moet je bovengemiddeld goed zijn).

Vondel, Huygens en Hooft waren drie totaal verschillende schrijvers die allen een bijdrage leverden aan een vernieuwing in de schrijfwereld. Alle drie hadden ze een “unieke”  kwaliteit, wat voor onderscheidt zorgden (ze durfden hun ideeën te delen met de buitenwereld).

Joost van den Vondel was iemand die zich richtte op de lezer, in plaats van op zichzelf. Bovendien kwam hij met een gedichten en verhalen waarin hij tegen de plannen van de koning inging; iets wat eigenlijk onacceptabel was.

Constantijn Huygens was een zeer getalenteerde dichter en schrijver, die in veel verschillende genres kon schrijven, iets waar veel schrijvers een voorbeeld aan konden nemen. Hij was ook degene die begon met het maken van kluchten.
Pieter Corneliszoon Hooft is erg bekend geworden vanwege zijn vernieuwingen in zijn poëzie. Hooft mixte de Italiaanse en de Franse cultuur en gaf daar een eigen draai aan. Hij wordt daarom ook wel de grondlegger van de echte serieuze literaire cultuur van de Nederlandse taal genoemd.

Deze drie verschillende schrijfwijzen hebben er voor gezorgd dat er veel verschillende combinaties mogelijk zijn in de literatuur. Eerst mochten schrijvers alleen maar over bepaalde onderwerpen schrijven, maar Vondel, Huygens en Hooft hebben ervoor gezorgd dat deze muur als het ware is ‘afgebroken’, waardoor er meer vrijheid kwam voor het schrijven over diverse ideeën en onderwerpen.  Dankzij hen is er een soort van ‘basis’ gelegd. De basis die nog altijd gebruikt wordt. Dat maakt dat Vondel, Huygens en Hooft nog zo interessant zijn tegenwoordig .








Geen opmerkingen:

Een reactie posten